Alla inlägg under augusti 2010

Av Sara Öhman - 25 augusti 2010 11:36


Som rubriken lyder så har vi börjat lite smått med smakisar.. Vi har börjat med potatis. Det gick bättre än jag trodde att det skulle gå men det mesta kom ju ut ändå=)


Molly har hittat en ny delikatess att suga på, nämligen stortån. Det är så himla gulligt när hon trycker in den i mun. Nu går det inte att byta blöja ordentligt heller för hon ska bara ha den i mun.  

På lördag ska vi på barndop, Mollys småkusin Oliver är det som ska få vatten på huvudet. Ska bli kul.



Av Sara Öhman - 20 augusti 2010 23:22

Idag den 20e blir Molly 4månader. . Shit va tiden går fort.

Detta har vi firat med en tripp till Luleå :0) Hon fick sig 2 st tights,en Hello Kitty mössa och vantar, än är de lite stora men det tar nog inte länge förrän hon kan ha dom.


Igår var vi till BVC. Molly hade gått upp 600gram och växt 3,5cm på en månad. Så nu väger hon 5585gram och 61cm lång.


På eftermiddan igår var jag ut å gick med Susanne och hundarna. Bira fick följa med och hon blev så glad, har ju inte blivit så mycket att gå med hundarna sen Molly kom till världen. Tur att pappa sköter om den biten =)


Jag undrar om inte Molly håller på att få en tand, ser ut som att det är något vitt som skiner igenom och hon dregglar lite mer än vanligt också. Så vi får se..


Av Sara Öhman - 1 augusti 2010 20:29

Känsliga läsare kanske inte ska läsa.....


När vi skulle gå och sova på kvällen den 19e april hade jag lite "färgade flytningar" men tänkte inte mer på det eftersom jag inte kände nånting. Jag hade ju läst att det kunde ta flera dagar till. Erik tyckte jag skulle ringa till förlossningen och fråga dom, så jag gjorde det för annars skulle han nog inte kunnat somna. Som jag trodde så konstatera kvinnan som svarade att det kunde ta flera dagar till.


Vi gick och la oss, på natten fick jag oregelbundna värkar, jag trodde bara att det var sammandragningar så jag försökte somna om. Så därför ides jag inte väcka Erik.

Fick kliva upp säkert 10 ggr på kort tid och göra nr2 :o/

När klockan var kring 5tiden så satt jag i sängen och skaka, då vaknade Erik och frågade vad jag höll på me =) Jag klev upp och vandra, då var det cirka 4 minuter mellan värkarna, men jag trodde fortfarande att det var vanliga sammandragningar, då alla sagt att det är outhärdligt. Det gjorde ju nå så fasligt ont men jag klarade av dom.


Erik ringde till förlossningen och frågade om vi skulle komma in, han förklarade att vi bor i Kalix och att det var cirka 4 minuter mellan värkarna. Kvinnan i luren säger att: "Det får ni avgöra själva"


Erik skulle och köra taxi på morgonen någon timme, men det fick han såklart hoppa över, men han var ändå tvungen att åka ner till taxistationen och lämna bilen och skaffa en ny chaufför. Den tiden tog väldigt länge!

När han kom hem så for vi ganska snabbt,dock hade inte Erik packat några kläder så det började han med då! Trots att jag hade sagt åt han att göra det tidigare för man vet ju aldrig när det kan sätta igång, men han skulle ju bara ha med pyttelite grejor. Trots det for han som en irrhöna och sökte sina saker. Då var jag inte så glad.


Vi for hemifrån kring 06.15 Tacka vet jag vetekudden, den var min hjälp i bilen =). Värkarna i bilen var inte att leka med. Jag försökte slappna av men hur jäkla lätt var det?

När vi närmade oss Luleå så började det att trycka på "bakåt". Det var tur att jag inte visste då att det var krystvärkar =)


När vi kom på parkeringen så sa Erik att han skulle ta med sig min väska in, men det tyckte inte jag att han skulle för vi skulle säkert få fara hem igen men han gjorde det iaf. Väl inne på sjukhuset så var jag tvungen att gå på toa igen.


Vägen till förlossningen kändes som en mil att gå. En sköterska möttes oss där inne, hon frågade hur jag mådde och det ända jag fick ur mig var ONT. Hon visade oss till ett undersökningsrum, där vi väntade på BM för undersökning.

BM sa att hon skulle känna om jag hade öppnat mig nångting. När hon var "där inne" så sa hon:" Ojj, det är inte så konstigt att du har ont, du är ju helt öppen" Då var det bara att byta till en förlossningssal.

Det var 2 barnmorskor, en sköterska, och en läkarstudent i rummet.

Jag fick lägga mig på sidan direkt och andas lustgas (tror jag) blev bjuden på saft, det ville jag inte ha så Erik drack upp både hans saftglas och mitt.

Han stod och klappade mig på huvudet och sa att jag var duktig. När det var dags att börja krysta på allvar så fick jag lägga mig på rygg och dom snodde lustgasen av mig. Fick värkstimulerande dropp pga att värkarna avtog lite. En BM hängde och tryckte på magen. Efter en stund började dom prata om att ta fram saxen, då började jag å grina, för det är något som jag har fasat för... innan dom hade hunnit ta fram saxen så var hon ute.

Molly föddes kl 08.44 den 20 april. De torkade av henne, sedan fick hon komma upp på bröstet medan dom sydde mig. Gick sönder en hel del, Erik säger att dom sydde i cirka 1.5 h. Så nu i efterhand så ångrar jag att de inte hann klippa, det hade nog gjort mindre ont efteråt.


Så allt gick rätt fort =)


Hoppas jag fick med de mesta...




Presentation


Sara Öhman

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards